سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و از سخنان آن حضرت است ، چون کسى از او پرسید : « رفتن ما به شام به قضا و قدر خدا بود ؟ » پس از گفتار دراز ، و این گزیده آن است : ] واى بر تو شاید قضاء لازم و قدر حتم را گمان کرده‏اى ، اگر چنین باشد پاداش و کیفر باطل بود ، و نوید و تهدید عاطل . خداى سبحان بندگان خود را امر فرمود و در آنچه بدان مأمورند داراى اختیارند ، و نهى نمود تا بترسند و دست باز دارند . آنچه تکلیف کرد آسان است نه دشوار و پاداش او بر کردار اندک ، بسیار . نافرمانیش نکنند از آنکه بر او چیرند ، و فرمانش نبرند از آن رو که ناگزیرند . پیامبران را به بازیچه نفرستاد ، و کتاب را براى بندگان بیهوده نازل نفرمود و آسمان‏ها و زمین و آنچه میان این دو است به باطل خلق ننمود . « این گمان کسانى است که کافر شدند . واى بر آنان که کافر شدند از آتش . » [نهج البلاغه]

افضل توس (تعاونی اعتبار )


آیت الله مکارم شیرازی: عملکرد برخی بانک ها سبب بی اعتمادی مردم به بانک ها شده است / نظام بانکداری اسلامی در ایران اسلامی تدوین شود


آیت الله مکارم شیرازی، خواستار تدوین نظام بانکداری اسلامی در ایران شد و اظهار داشت: همانگونه که در دانشگاه به دنبال اسلامی کردن آن هستیم، باید نظام بانکی ما نیز براساس فرهنگ اسلامی ترسیم شود تا فرهنگ غرب در فرهنگ اسلامی نفوذ نکند.
منبع خبر: www.rasanews.ir


حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در دیدار محمودرضا خاوری مدیر عامل و رییس هیات مدیره بانک ملی ایران، اظهار داشت: بانک در دنیای امروز یک ضرورت است و زندگی مردم و فعالیت اقتصادی بدون بانکداری ممکن نیست؛ ولی این ضرورت می تواند همچون شمشیر دو دم که گاهی مفید و گاهی زیان آور است.
 
وی به تاریخچه بانکداری اشاره کرد و افزود: غربی ها بانک را در درجه اول برای منافع سرمایه دارانشان تاسیس کرده اند و کمک به مردم در درجه دوم قرار دارد به همین دلیل در سال های اخیر به بن بست رسیدند؛ زیرا منافع حداکثری فدای منافع گروه خاصی شد.
 
این مرجع تقلید با بیان این که نظام بانکداری در ایران اسلامی برگرفته از غرب است، یاد آور شد: این که نظام بانکداری ما از غرب گرفته شده است، شکی نداریم؛ اما مراقب باشید که آن ها فرهنگ مادی خود را در این نظام بانکی داخل نکنند.
 
وی تصریح کرد: همانگونه که در دانشگاه به دنبال اسلامی کردن آن هستیم، باید نظام بانکی ما نیز براساس فرهنگ اسلامی ترسیم شود تا فرهنگ غرب در فرهنگ اسلامی نفوذ نکند.
 
وی فعالیت های بانک ها را برای اسلامی شدن شایان تقدیر دانست و خواستار تاسیس نظام بانکداری اسلامی شد و تاکید کرد: تاکنون زحمات خوبی در خصوص اسلامی شدن بانک ها کشیده شده؛ ولی هنوز ایده آل نشده و باید اسلامی شود.
 
این مفسر بزرگ قرآن کریم به برخی گلایه های مردمی نسبت به بانک ها اشاره ای داشت و یادآور شد: یکی از شکایت های مردم به بانک ها، رعایت نکردن عقود اسلامی و قناعت به فاکتورهای صوری است.
 
آیت الله مکارم شیرازی، فعالیت های بانک خصوص را مورد اشاره قرار داد و افزود: این که به موازات بانک های دولتی، بانک های خصوصی تاسیس شده، کار ارزشمندی است؛ اما مراقب باشید که برخی عملکردهای بانک های خصوصی سبب بی اعتمادی به بانک ها شده است.
 
وی همچنین در بخشی از سخنان خود اختصاص برخی سرمایه های مردم را قرض الحسنه بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: بانک ها تشکیلاتی هستند که از سرمایه های مردم به نفع خودشان استفاده می کنند و حساب های جاری یکی از سرمایه های مردم است و سزاور است، بانک ها افزون بر این حساب های قرض الحسنهبخش دیگری از سرمایه ها خود را به قرض الحسنه اختصاص دهند تا بخش بزرگی از مشکلات مردم از این طریق برطرف شود.



کاربر1 ::: پنج شنبه 89/10/30::: ساعت 7:45 عصر
نظر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 4
کل بازدید :83197
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
کاربر1
انشاالله روزی برسد که بانکداری اسلامی در تمام جهان برپا بشود مخصوصا ایران اسلامی
 
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<